3 grunner til å ha en Google Min Bedrift-side

forfatter

Marianne Braadland-Konstali

Kategori: Google-annonsering

Sist endret: 22. oktober 2020

null
forfatter

Marianne Braadland-Konstali

Sist endret: 22. oktober 2020

Har bedriften din opprettet en Google Min Bedrift-side? Hvis svaret er nei, bør du lese videre for å se hvorfor dette er noe å bruke tid på.

Registrer bedriftskonto i dag

Det finnes mange grunner til at du bør ha en bedriftsprofil på Google. Her er tre av de viktigste:

1: Du får full kontroll på din egen bedriftsinformasjon – i alle Google-produkter.
2: Du får bedre synlighet.
3: Du kan vise potensielle kunder hva som skiller deg fra konkurrentene.

Som en bonus vil også en korrekt oppsatt Google Min Bedrift-side åpne opp viktig funksjonalitet i andre Google-produkter. Annonserer du med Google Ads er det ekstra viktig å ha en egen side på GMB (Google Min Bedrift). Mer om dette i slutten av artikkelen.

1. Ta kontroll over informasjonen om din bedrift

Det finnes masse informasjon om din bedrift på nettet, og Google er ofte det aller første stedet folk begynner å lete. Potensielle kunder finner adressen din, telefonnummeret ditt, åpningstidene dine og omtaler av deg direkte i Googles søkemotor eller Google kart. Det er derfor viktig at denne informasjonen til enhver tid er korrekt. Man kan miste mange kunder på så tilsynelatende små ting som å ha feil adresse eller feil telefonnummer i Google. Eller som vi pleier å si: synes du ikke, finnes du ikke!

Ingen er bedre skikket til å gi korrekte opplysninger om din bedrift enn deg selv. Og det er det Google Min Bedrift handler om. Dette er Google sin måte å la deg ta kontroll over all denne informasjonen. Sørg for at du er godt synlig med korrekte opplysninger i alle de situasjonene der folk trenger å finne deg. På tvers av alle Google sine tjenester, og på tvers av alle dingser og duppeditter.

Du legger selv inn all kontaktinformasjonen til bedriften i din bedriftskonto; telefonnummer, adresser, nettsider, epostadresser, åpningstider, m.m. Deretter bruker Google denne informasjonen i alle sine andre produkter. Og om du flytter eller får et nytt telefonnummer, går du bare inn og endrer dette selv, så oppdateres automatisk alle produktene til Google med den nye informasjonen. Enkelt og greit!

2. Økt synlighet og mer oppmerksomhet

Ved å fylle ut god informasjon om bedriften din og hva dere driver med, vil du gi Google mer “kjøtt på beinet” til å presentere dere oftere i søkeresultatene. Du vil også få en større andel av skjermbildet på søkeresultatsiden: I tillegg til at nettsidene dine blir presentert får du også en presentasjon av GMB-siden din i høyremargen. Om du i tillegg bruker Google Ads til annonsering, kan du få enda en presentasjon der. Jo mer plass som brukes på deg, jo mindre plass blir igjen til konkurrentene dine.

3. Skill deg ut fra konkurrentene

I Google Min Bedrift kan du lage en utfyllende og god bedriftspresentasjon ved hjelp av både tekst og bilder. Last opp logo, bilder av de ansatte, produkter, interiørbilder fra butikken, bilder av utsiden av butikken med mer. Benytt denne muligheten til å vise frem din bedrifts “personlighet”. Det vil ofte være denne presentasjonen som avgjør om den potensielle kunden klikker seg videre til din bedrift eller til en konkurrent.

Mer effektiv annonsering i Google Ads

Om du benytter Google Ads er det ekstra viktig å ha en Google Min Bedrift-side. Denne siden kan nemlig kobles sammen med AdWords-kontoen din og dette åpner for å bruke informasjonen din også i annonsene. F.eks. kan adressen din vises på en egen linje i annonsen. Det gjør det lettere å finne dere, samt at annonsen tar opp mer plass på søkeresultatsiden. Dette gjør at du får flere klikk på annonsen din.

Vi kan sette opp din Google Min Bedrift-konto

Det kan være litt vanskelig å få satt opp bedriftsprofilen riktig. Profilsiden skal opprettes, adressen din og nettstedet må verifiseres. Vi kan hjelpe deg med å sette opp alt det tekniske og legge ut den mest grunnleggende informasjonen som adresse, telefonnummer, o.l. Når alt er satt opp får du din egen login slik at du kan holde informasjonen oppdatert og evt supplere med mer innhold selv.

Google Min Bedrift Optimalisering – søkemotoroptimalisert innhold

Tekstene du skriver for å fortelle om bedriften din vil også påvirke hvor ofte Min Bedrift siden vises i søkeresultatene. Vi kan være behjelpelig med å produsere SEO-vennlige tekster slik at du vises så ofte som mulig på de mest relevante søkene.

Kontakt oss hvis du har noen spørsmål om GMB, SEO eller andre ting innen digital markedsføring.