5 tips for markedsføring i utfordrende tider
Kategori: Design & programmering
Sist endret: 24. januar 2023
Kategori: Design & programmering
Sist endret: 24. januar 2023
Hvordan drive markedsføring i utfordrende tider? De siste månedene har flere kostnader skutt i taket, og mange – både bedrifter og private – møter en hverdag preget av usikkerhet. Noe av det viktigste du kan gjøre nå, er ikke å slutte å drive markedsføring, men å vite hvordan du bør gjøre det.
Vi i Enklere Valg ønsker at du skal være forberedt – derfor gir vi deg våre beste 5 tips for markedsføring i utfordrende tider.
Siden hverdagsrytmen, forbruksmønsteret, etterspørselen og konkurransesituasjonen har endret seg, må man finne smarte tilpasninger på planlagte kampanjer.
Det kan være fint å spørre seg selv om dette er det rette produktet å selge, og om det har riktig budskap? Er budsjettet tilpasset dagens situasjon, prisnivå og konkurransesituasjonen?
Er medievalg eller kampanjeuttaket tilpasset endringene vi ser i mediebruken?
Og kanskje aller viktigst: hva kan dere si eller tilby nå, som gir kundene enda større verdi?
Kanskje skal mange av de opprinnelige planene pauses, og at man heller fokuserer på andre produkter eller konkurransefortrinn.
Har dere et produkt eller en tjeneste som kan leveres hjem eller over video, gjennom drive-by eller kan dere tilby alternative kjøpsbetingelser, en annerledes handleopplevelse, se på nye partnersamarbeid?
Dette er så langt unna “one-size-fits-all” som man kommer, så derfor er det viktigste rådet vi kan gi at man tar diskusjonen og starter prosessen. Både internt og med gode partnere, som oss i Enklere Valg. En workshop over video kan være starten dere trenger for å komme i gang.
Den siste tiden har vi sett flere av våre kunder oppleve fantastiske resultater. Kunder som setter salgsrekorder gir oss tro og bevis på at det nytter å være fleksibel og at det er viktig å bevare optimismen. Det finnes løsninger som virker! Ingenting er bedre enn om man kan finne “nye” inntekter som holder hjulene i gang, får flere ansatte tilbake i jobb og styrker relasjonen til kundene. Dette er vanskeligere å oppnå hvis man kutter all aktivitet.
Posisjoner merkevaren din for bedre tider. Mange bedrifter er hardt rammet økte utgifter eller andre usikkerheter, og kan ha behov for å justere markedsstrategien sin.
Kanskje har du nok med å holde hodet over vann – og det er fullt forståelig. Samtidig må vi fortelle om nedsiden ved å skru av all markedsføring.
Dette kan nemlig utgjøre en risiko når ting igjen stabiliseres. Studier gjort under tidligere krisetider viser blant annet at 60% av alle merkevarer som “går i svart” under en slik periode, ser en nedgang i forholdet til kunder etter bare seks måneder.
Ettersom mange ikke har mulighet eller “vil” opprettholde markedsføringen, betyr dette også at døren står åpen for andre. Lavere reklametrykk fra konkurrerende annonsører gjør at prisen for å bli lagt merke til er lavere. “Mindre støy”, som man sier på reklamespråket. Studier gjort viser at bedrifter som har opprettholdt markedsføringen gjennom krisetider har endt opp med å oppnå 3 ganger så høy markedsandel – nettopp på grunn av dette.
I Enklere Valg er vårt råd å se på forutsetningene for å utnytte unntakstilstanden til deres fordel. Hvordan ser prisnivået ut på digitale plattformer? Er det mulig å oppnå ekstra gode vilkår hos mediehusene? Hva gjør dine konkurrenter?
Kanskje ligger alt til rette for å ta en posisjon!
Dersom bedriften har økonomisk mulighet og det er riktig timing, er det gode muligheter for at markedsføring kan bli en ekstra god investering i disse dager.
Er derimot stopp av markedsføringen den eneste løsning, anbefaler vi å forberede planer som gjør at dere kan stå klare til å skape vekst når ting er tilbake til normalen.
Kilder: Peter Field, Marketing in a downturn (2008), Köksal & Özgul (2007)
Mange bedrifter opplever nå et skifte fra offline til online på grunn av store endringer i handleatferden. Man på styrke sin digitale plattform ved å tilpasse butikk og tjenester til kunders behov.
Om du ikke allerede er up-to-date på nettside-satsningen din, er dette tiden. Vi hjelper gjerne til med å utvikle nettbutikk på en ny eller allerede eksisterende nettside, foreslå og forhandle med leverandører av betalingsløsninger, annonsering via Google Ads og i sosiale medier. Eller kanskje dere trenger å få satt opp en rask og mobiltilpasset kampanjeside? Å sørge for at man har en tidsriktig løsning som leverer både på det tekniske, men også på brukeropplevelse, er avgjørende for å lykkes.
I en godt etablert nettbutikk vil en god søkeordsanalyse avdekke når målgruppen din foretar søk. Det vil også være lurt å følge med på hvilke produkter som selger, og om enkelte produkter går bedre enn vanlig. På den måten holder vi øynene åpne for nye segmenter som et resultat av endring i forbruksmønster og behov.
Under usikre tider gjelder det å holde hodet så kaldt som mulig. Det er likevel stor forståelse for at det kan være vanskelig å fristille seg fra bekymringer og overskrifter. Om du driver med markedsføring i en utfordrende tid, anbefaler vi å ta beslutninger rundt dette basert på tilgjengelig innsikt.
For digital annonsering finnes det mange temperaturmålere, som søkeordplanleggeren til Google eller Google Trends. Der får man innsikt i hva folk er opptatt av, og hvordan etterspørselen ser ut (også sammenlignet med andre perioder). Disse verktøyene leverer tall i sanntid – de er oppdaterte til enhver tid. Det hjelper oss med å ta pulsen på markedet, etterspørselen og kundenes tankesett, og formidle dette videre til dere kunder.
Tilgangen til innsikt, råd og best practise gjennom teamene i Google og Facebook er noe vi på det sterkeste oppfordrer våre kunder til å benytte seg av i disse tider. De ønsker å hjelpe oss med å hjelpe dere.
Hold sosiale medier oppdatert under krisetider
Et annet viktig råd vi gir – og gjerne kan bistå med – er å oppdatere alle viktige informasjonskilder, som nettsider, nyhetsbrev, Google Min Bedrift og sosiale kanaler.
I Google Min Bedrift kan man oppdatere endringer om:
Oppdateringene vises i bedriftsprofilen deres på Google Søk og i Maps. Ved behov kan man også melde bedriften som midlertidig stengt. Bedriften blir da behandlet på samme måte som bedrifter som holder åpent. Bedrifter som tilbyr takeaway eller levering, skal ikke merkes som «Midlertidig stengt». Da blir i så fall ikke disse tjenestene vist på Google.
Veldig få går til en nettside eller gjør et Google-søk for moro skyld. Det oppleves som god kundeservice å fortelle om hvilke grep dere tar og om de skal forholde seg til dere på en annen måte i denne situasjonen. Det oppleves som det motsatte dersom man slurver her.
Ta vare på relasjonene deres. Et viktig tips for å drive god markedsføring i utfordrende tider, er å ta vare på kunderelasjoner og holde kontakt med kunden og målgruppen. Det finnes flere måter å gjøre seg mer synlig på, for eksempel ved å gjøre nettsiden din bedre, lage nyhetsbrev eller ved å oppdatere plattformer som Facebook, Instagram, YouTube osv.
Bruken av sosiale medier har nådd nye høyder den siste tiden. Å kommunisere gjennom disse er en god måte å snakke med både kunder og målgruppe på, og vise at dere fortsatt er til stede og tenker på dem.
Sosiale medier er også en fin anledning til å svare på kundehenvendelser og utøve god kundeservice på enda flere flater.
I utfordrende tider er tonen på sosiale medier annerledes, nærmere, varmere og vennligere. Kanskje er det tiden for å hente frem verdiene til bedriften? Både når det gjelder organisk og betalt arbeid finnes det mange gode eksempler på bedrifter som er flinke.
Vi oppfordrer derfor alle som jobber med markedsføring til å sjekke ut Facebook-gruppen “Koronavett for merkevarer” hvor man kan se inspirerende løsninger fra en rekke bedrifter. Og ta gjerne kontakt med oss hvis du har noen spørsmål om hva som er lurt å gjøre for deres bedrift.