Nettbutikk

forfatter

Anton Friberg

Kategori: Design & programmering

Sist endret: 13. oktober 2021

nettbutikk-programmering
forfatter

Sist endret: 13. oktober 2021

Å sette opp en nettbutikk handler om mer enn «bare» selve nettbutikken. Det er mange ting som skal på plass, som for eksempel produkter, logistikk, distribusjon, promotering, crm-system, checkout, plattformløsninger, innholdsproduksjon og så videre.   For oss handler det om å se helheten og å lage en god strategi. Først og fremst handler det om å forstå hva netthandel er, og hvilke løsninger som er best for deg og din bedrift. Alle disse tingene kartlegger vi før vi finner den beste løsningen for din nettbutikk.

Hva du får? En proff, utviklet nettbutikk med et unikt konsept, som selvfølgelig passer til bedriftens designprofil og tone of voice. Du får en nettbutikk som er enkel å administrere på egen hånd, slik at du slipper å betale i dyre dommer for at noen andre skal drifte den.

Skreddersydd nettbutikk som du kan redigere selv

Vi bruker WooCommerce – et av markedets mest anerkjente og brukte verktøy for nettbutikker. Det er et åpent og kraftig verktøy, som det er enkelt å integrere med eksisterende funksjonalitet og plugins på de fleste nettsider. WooCommerce er utviklet av WordPress og passer (naturlig nok) som hånd i hanske for WordPress-baserte nettsider. Uansett om du bruker WordPress eller et annet publiseringsverktøy, er WooCommerce det beste verktøyet for nettbutikkløsninger – det mener hvertfall vi.

Fordelen med å bruke WordPress er at det gir full handlefrihet for utviklere og opererer med åpen kildekode for å enkelt kunne justere og optimalisere elementer man måtte ønske. Med andre ord – alt blir ikke låst i koder som ikke kan gjøres om senere. Merker du at noe ikke fungerer optimalt, eller ønsker du å bygge videre med nye maler og funksjoner, er det ingen problem å fikse dette. Vi kan lage maler og sider kan kopieres, slik at du kan gjenbruke alt vi programmerer når du vil utvide sortimentet. Dette er en veldig effektiv og kostnadsbesparende måte å jobbe på.

Lurer du på hva som trengs for å lage en nettbutikk?

Kontakt oss for en liten prat, så kan vi kartlegge hvilke behov din bedrift har.

nettbutikk-programmering

5 ting å tenke på når du starter nettbutikk

  1. Hva er fordelene med en nettbutikk?
  2. Hvem er kunden/målgruppen?
  3. Tydelig og god idé (konsept)
  4. Hvorfor skal kundene velge din nettbutikk?
  5. Hvordan når du kundene?

1. Hvorfor bør du ha en nettbutikk?

Har du et eller flere produkter du selger, kan det være lurt å sette opp en nettbutikk. Det er flere fordeler med å selge produktene dine online. For det første når du ut til langt flere enn hvis du har en fysisk butikk. Du blir stedsuavhengig og kan sende varer til hele landet. Særlig hvis du har et nisjeprodukt som bare et fåtall er interessert i, er dette praktisk.

For det andre kan du annonsere på sosiale medier og Google for å nå ut til potensielle kunder. De som er interessert i produktene dine kan klikke seg rett inn i nettbutikken og handle. Du kan lese mer om annonsering og hvordan du når ut til kundene i punkt 5.

2. Definer kunden – lag personas

Det er viktig at du bruker litt tid på å definere målgruppen og hvem idealkunden din er, slik at du vet hvem du faktisk snakker med. Du kan fint ha flere personas for dine produkter. En persona er en fiktiv person som har de egenskapene og kvalitetetene som du mener beskriver din kundegruppe.

Mange nettbutikker har et variert utvalg av produktene de selger, så det er ingen begrensninger for hvor mange personas du kan ha. Det viktigste er at du har tenkt gjennom hvem du vil snakke med, og hvordan du skal nå frem til denne gruppen.

Typiske kjennetegn på personas kan for eksempel være:

  • Mann eller dame?
  • Alder?
  • Hvor og hvordan bor vedkommende? Gift eller singel – med eller uten barn?
  • Inntekt?
  • Hvilke interesser har denne personen?

Så fort du har definert en eller flere personas blir det mye enklere å designe en brukervennlig og funksjonabel nettbutikk som retter seg mot den riktige kunden. Kunden er nemlig med på å bestemme utseendet til nettbutikken din.

Hvis du for eksempel selger friluftsklær for folk som er turvant, må du legge opp strukturen slik at den er relevant og enkel å navigere i for disse kundene. Det kan også være lurt å jobbe med innholdet, slik at kundene kan lese vedlikeholdstips til produktene.

Les også

3. Tenk ut et konsept

Når du skal selge produkter og tjenester via en nettbutikk, er det lurt å ha et helhetlig konsept som du kan profilere i ulike kanaler. Sørg for at du har et kort og catchy navn på bedriften/produktene (-> viktig for SEO!), og en fin logo som passer til konseptet.

Våre designere er eksperter på å lage designprofiler og utvikle konsepter. Kontakt oss gjerne hvis du vil vite mer om dette.

4. Hvorfor skal kundene velge din nettbutikk?

Dagens forbrukere bruker kort tid på å bestemme seg for hvor de skal handle de produktene de er på jakt etter. I løpet av få sekunder kan du miste en potensiell kunde hvis nettbutikken ikke svarer til forventningene hen har.

Det kan derfor være lurt å komme med et kjapt og supertydelig svar på spørsmålet «hvorfor skal jeg velge din nettbutikk?». Vi snakker her om dine Unique Selling Points (USP), som kan være helt avgjørende for om salget går gjennom eller ikke. Du kan for eksempel legge inn noen USP-er som gjelder for nettbutikken din: «lynrask levering», «fri frakt», «100% fornøyd garanti», «fri retur innen 100 dager» osv.

Jobb med innholdet

Nå har du gjort et grundig forarbeid med å utvikle et konsept med personas, og du har fått på plass en skreddersydd nettbutikk med supre løsninger og et fresht design. Hvordan skal kundene finne nettbutikken din, og hvorfor skal de velge nettopp dine produkter? Det du skal jobbe videre med nå, er innholdet og SEO.

Det er viktig at nettsiden din er synlig på Google, og at de som søker etter produkter i din kategori faktisk finner frem til deg. Nettsiden trenger godt og relevant innhold som kundene finner merverdi i å lese. Dette kan være alt fra detaljerte beskrivelser av hvordan du vasker en jakke eller turtips (vi fortsetter med eksempelet der nettbutikken selger friluftsklær til turvante folk).

Finn ut av hva som er nyttig og relevant i din bransje/nisje, og skap masse innhold som gjør at det blir interessant å klikke seg inn på nettsiden din. Her kan du bruke Googles egne verktøy, som Keyword Planner og Trends, for å finne hvilke søkeord folk faktisk søker på. Er det for eksempel fjellsko eller tursko du vil selge? Eller begge deler? Lag egne undersider for hver kategori du vil fokusere på og skriv tekster som viser at nettsiden din er relevant for de som leter etter den typen informasjon.

Det er viktig at du lager en god strategi for hvordan du skal jobbe med innholdet. Her kan du lese mer om innholdsproduksjon og innholdsmarkedsføring.

5. Hvordan nå ut til kundene?

Når du har fått inn en kunde som har handlet i nettbutikken din én gang, må du sørge for å beholde interessen til vedkommende for å sikre at vedkommende kommer tilbake til deg neste gang hen trenger et produkt som du tilbyr. Du bør derfor jobbe med å bygge en nyhetsbrevliste, sånn at du kan sende ut nyhetsbrev med informasjon om kampanjer, nye produkter osv.

E-postmarkedsføring er kostnadsbesparende, effektivt og svært lønnsomt. Du når ut til mange potensielle kunder med budskapet ditt – kunder som du vet er interessert i produktet ditt (ellers ville de ikke signet opp på nyhetsbrevet ditt).

I en verden der mange føler at nyhetsbrev er spam og bare slitsomt å få i innboksen, er det viktig at du gjør det attraktivt å melde seg på nyhetsbrevet ditt. Eksempler på hvordan du gjør det attraktivt: «Få eksklusive tilbud og bli varslet om kampanjer før andre», «Hold deg oppdatert på de siste trendene og få turtips direkte i innboksen». Du kan fint lage egne tilbud som bare gjelder nyhetsbrevets mottakere, eller lokke med 10% rabatt på et kjøp for nye abonnenter.

Når du så har produsert noe innhold som er interessant på nettsiden din, kan du bruke nyhetsbrevet til å sende dette ut til kundene dine.

Bruk sosiale medier aktivt

Bruk også sosiale medier aktivt i din kommunikasjon med kundene. Det er mange som for eksempel integrerer Messenger i nettbutikkens kundeservice, slik at kunden kan nå butikken via andre kanaler. Instagram kan du bruke til å dele flotte turbilder (igjen eksempelet med turtøy) og tips og triks. Her kan du lese mer om bedriftsprofil på Instagram.

Har du spørsmål om nettbutikk?

Det er, som du ser, uendelige muligheter for hvordan du kan jobbe med nettbutikken din. Hos Mediebyrået Enklere Valg får du alt i en pakke. Vi har dyktige utviklere og programmerer som kan utvikle en nettside med nettbutikk, samt skribenter og innholdseksperter som hjelper deg med å lage en fullstendig innholdsstrategi. Og ønsker du hjelp til annonseringer, har vi folk til det og! Kontakt oss i dag for en hyggelig fagprat.