Hvordan kan byggebransjen bruke Google Ads?

forfatter

Kategori: Annonsering

Sist endret: 28. september 2022

forfatter

Sist endret: 28. september 2022

I mai var vi så heldige at vi ble plukket ut til å bli en del av Google sitt Premier Google Partners Connect Program. Vi er nå en av tre Premier Google Partnere i Norge som har fått denne muligheten, og dette er en solid anerkjennelse og klapp på skulderen for vår Performance Marketing-avdeling. Det er et resultat av det bunnsolide arbeidet som har blitt lagt ned over lengre tid.

Som en del av dette programmet fikk vi muligheten til å invitere byggebransjen på seminar hos Google Norge. Ekstra stas for oss var det at seminaret var fullbooket, og mange store navn fra byggebransjen deltok – alt fra butikkjeder til grossister. Tema på agendaen var hvordan byggebransjen kan bruke Google Ads og digital annonsering på best mulig måte så de kan være digitalt synlige og få mest ut av markedsføringen sin på en effektiv måte.

Les også

Forbrukerne har blitt mer utålmodige

Forbrukernes søkevaner har endret seg betraktelig på kort tid. Nå forventer forbrukerne å få informasjon om akkurat det de ønsker der og da, uten å anstrenge seg. Derfor er det viktig at bedriftene besvarer spørsmålene som stilles i de ulike fasene av kundereisen og er synlige med tjenesten sin. På denne måten kan man også finne nye kunder og markeder ved å være til hjelp. Fokuset må være på at man skal hjelpe kunden – og er man til nytte for kunden, får man mer salg.

Byggebransjen lærer om Google Ads

Hvordan kan du velge riktig Google Partner?

Steffen Kalve fra Google Norge startet seminaret med å snakke om hvordan man som bedrift kan velge rett Google Partner. I dagens marked er det mange som selger kompetanse på Google Ads, og det er mange som påberoper seg kunnskap og kompetanse, uten å kunne dokumentere dette tilstrekkelig.

Mediebyrået Enklere Valg AS er godkjent Premier Google Partner, og det vil si at flere i bedriften vår har bestått sertifiseringseksamener for alle Google Ads-produkter. Vi har oppdatert produktkunnskap om Google, og vi kan vise til gode resultater som har bidratt til vekst i antall kunder og omsetning. Hos oss jobber vi systematisk etter Googles “best practice” og fokuserer på langsiktige resultater. Det er viktig for oss at vi leverer kvalitet til kundene våre. Vi skal ikke tro, men vi skal vite. Derfor er det ikke bare de ansatte i Performance Marketing-avdelingen som er sertifisert i alle Google Ads-produkter, men også medierådgiverne og selgerne våre.

Dette arbeidet har gjort at våre kunders kontohygiene har et snittresultat på hele 93 av 100 mulige poeng. Kontohygiene er en av Google sine måter å gi “karakter” på alt et byrå gjør for sine kunder. Vi har også blitt benchmarket mot andre byråer i Norge som er sammenlignbare av størrelse og kvalitet, og er svært stolte av å kunne vise frem en helt grønn pyramide, altså over benchmark på alle områder. 

blogg-google-seminar

Kartlegg etterspørselen i din bransje

Steffen kom også med noen smarte tips på hvor bedrifter kan finne nyttig informasjon om blant annet søketrender. Google Trends er et verktøy hvor man kan se på søketrender innen det du måtte ønske av søkeord og temaer, i tillegg til å se geografisk spredning og relaterte søk. På denne måten kan din bedrift kartlegge etterspørselen i din kategori, og følge med på hvordan interessen er for deres merkevare.

Kjøpstrakten er en viktig del av vårt arbeid med Google Ads

Vår Head of Performance Marketing, Vegard Rake, snakket blant annet om hvordan vi bruker kjøpstrakten når vi jobber med Google sine produkter, og hvorfor den er så viktig. Kjøpstrakten består av ulike faser kunden må gjennom for å kunne fullføre et kjøp. For at kunden skal velge å kjøpe ditt produkt eller din tjeneste, må de ha kjennskap og interesse for deg.

Det er viktig at kampanjeoppsettet tilpasses hva du ønsker å oppnå. For å få mest mulig effekt må budskapet, målgruppen, strategien, kanalvalg og annonsetyper tilpasses formålet med kampanjen. Skal du øke kjennskap, skape interesse eller utløse en konvertering?

Du må også huske å måle resultatene på de riktige parametrene. Det betyr at du må finne tall som sier noe om du faktisk har skapt mer kjennskap, interesse eller økt salg. Det er også viktig at du velger et budskap som bidrar til at du når målet ditt, og du må velge en målretting som matcher budskapet ditt. Samtidig må du huske å anvende den budstrategien som bruker Google sin maskinlæring best mulig for å optimalisere mot målet ditt. Ved å jobbe med Google sine produkter på denne måten er veien til suksess mye kortere.

Kjøpstrakten består av ulike faser kunden må gjennom for å kunne fullføre et kjøp.

Slik jobber vi med kundene våre

Ekstra hyggelig var det at vår kunde Essve Norge ønsket å snakke om hvordan vi har hjulpet dem med Google Ads-annonsering. Essve Norge er Nordens ledende leverandør av festemidler til byggebransjen. De har ingen utsalgssteder, men selger produktene sine til forhandlere og byggevarehus. Da de tok kontakt med oss hadde de lite erfaring med bredden av produkter Google leverer, eller hvordan de fungerer. 

De ønsker å bruke Google sine produkter for å nå ut til “alle”, for å segmentere og bygge målgrupper, og optimalisere annonsene mot konkrete mål og KPI-er.

Frem til midten av 2017 brukte Essve i hovedsak Google til annonsering via søk, og noe displayannonsering i forbindelse med kampanjer. Dette har endret seg, og i dag er YouTube, Displayannonsering, Søk og Remarketing en viktig del av deres markedsmix. De bruker de ulike kanalene for å flytte kunden videre i kjøpstrakten, og har sett hvordan Google sine produkter bidrar til at de får mye for pengene gjennom en kostnadseffektiv plattform, og hvor de kan “garantere” for spredning.

Viktig å treffe kundene der de er

Det virket som foredraget ble tatt godt imot, og deltakerne satt igjen med kunnskap om hvordan de kan bruke Google sine produkter effektivt i byggebransjen. Forbrukerne er mer opplyst nå enn det de var før. Når de søker på internett eller går inn i en fysisk butikk, vet de allerede hva de skal ha. Derfor er det viktig at du annonserer gjennom hele kjøpsprosessen.

Skal du introdusere en merkevare i et nytt marked hjelper det ikke å kjøre på med kampanjer som skal skape konverteringer når forbrukerne ikke har kjennskap eller interesse for merkevaren. Tenk på kjøpstrakten og stikkordene kjennskap, interesse og konvertering.

Vi er Premier Google Partner

Når du skal ansette et byrå til å hjelpe deg med Google sine produkter, er det lurt å velge et byrå som har sertifiseringer og er godkjent Premier Google Partner. Da er du sikret at byrået faktisk kan det de sier at de skal kunne. Hos oss er ikke bare Performance Marketing-avdelingen sertifisert, men også medierådgivere og selgere. På denne måten er du sikret at vi alltid leverer kvalitet.

Vi tror ikke – vi vet hva vi snakker om.

Kontakt oss gjerne for en hyggelig fagprat, eller kom innom for en kopp kaffe, så kan vi finne ut om vi er rett byrå for deg!

Mediebyrået Enklere Valg AS med Google Norge sin representant Steffen Kalve.