Hvorfor må man ha SEO?
Kategori: Innholdsmarkedsføring
Sist endret: 1. oktober 2020
Kategori: Innholdsmarkedsføring
Sist endret: 1. oktober 2020
Søkemotoroptimalisering handler om synlighet på Google. Er du flink til å jobbe med SEO, dvs. å optimere nettsiden for Google-søk, vil du rangere øverst.
SEO – eller søkemotoroptimalisering – er helt essensielt for å synes på nett. Det har seg nemlig slik at om man vil synes i Google, Bing, eller noen av de andre søkemotorene, er det en rekke krav og retningslinjer å forholde seg til. Nettsiden din blir scannet, vurdert og rangert opptil flere ganger daglig, og det utføres et hundretalls målinger av ulike faktorer og elementer ved din nettside. Hastighet, relevans, kvalitet på innhold, eksterne lenker osv.
Totalvurderingen av disse faktorene avgjør om du vil havne først blant de organiske søketreffene, eller om brukeren finner deg først på side 31. Og det sier seg selv at side 31 er lite hensiktsmessig om man vil bli funnet på verdensveven.
Ikke bare er SEO viktig for å sikre at man blir funnet ved hjelp av organiske søk, dine SEO-resultater er også med på å avgjøre hvilken pris du må betale i Googles egne SEM-tjenester (søkemotormarkedsføring). Altså kan en investering i optimering av din nettside betale seg i kroner og øre umiddelbart.
Lastetiden til din nettside er en viktig måleenhet for Google. Mange nettsider er ikke optimert etter dagens standarder, med det resultat at de er trege og tunge for nettleseren. Derfor belønner Google raske nettsider - og “straffer” trege nettsider tilsvarende.
Det er også verdt å merke seg at mange glemmer å sjekke hastigheten på nettsiden på flere flater. En nettside kan for eksempel oppføre seg både raskt og smidig på desktop, altså tradisjonelle dataflater, men være seig og dårlig optimalisert i nettlesere på mobile enheter. Dette vil bidra til å senke ditt SEO-resultat, og sende deg rasende nedover på rangeringene.
Om du ønsker å sjekke hastigheten på din nettside, kan du teste url-en her: https://tools.pingdom.com/
Fikk din nettside status rød? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg!
Det er lenge siden man kunne lure inn X antall “relevante” søkeord i banale tekster for å booste sine organiske resultater. Keyword stuffing var en enkel måte for mange useriøse byråer til å ta seg grovt betalt for smutthull i Google-algoritmene. Heldigvis har Google tatt tak i dette, og analyserer nå innholdet ditt grundig.
Avanserte algoritmer og metoder avslører om innholdet ditt er produsert utelukkende for å stjele noen rangeringspoeng, eller om innholdet faktisk bidrar med noe av nytte for siden eller brukeren. Jukser du med innholdet vil Googlet straffe deg hardt. Du kan miste rangeringspoeng, eller rett og slett bli svartelistet og automatisk havne helt bakerst i køen. Dette går da også ut over alle de andre ressursene en har investert i god funksjonalitet, raske lastetider, søkeordsanalyse og liknende.
Alle bedrifter med respekt for seg selv har en veldig konkret liste over nåværende og potensielle konkurrenter i markedet. Det mange dog ikke er klar over, er at analyser av konkurrentenes nettsider kan avdekke verdifull informasjon også for bedriftens egne nettsider.
Hva er det konkurrenten gjør riktig for å trekke til seg potensielle kunder til sin nettside? Hva konkret har konkurrenten gjort for å havne over deg i de fleste søk? Hvilke søkeord optimerer de mot? Dette er informasjon som kan utgjøre store forskjeller, og som det er viktig å følge med på fortløpende. For en ting er sikkert, dine konkurrenter utfører nemlig disse analysene av dine nettsider.
Det er også verdt å tenke over dette i en markedslederposisjon. Å inneha en markedsledende posisjon kan i mange tilfeller føre til tunnelsyn og et usunt komfortnivå. Konkurrentene gjør alt i sin makt for å stjele markedsandelene dine hver eneste dag, og verdien av å holde seg oppdatert på utfordrernes taktiske grep på nettet er uvurderlig i det lange løp. Hvis du vil hindre konkurrentene i å stjele dine eksisterende kunder, må du også vite hvordan de planlegger å få til nettopp dette.
Et viktig aspekt ved Googles analyser av dine nettsider er hvor mange eksterne aktører som lenker til din nettside, og hvor troverdige disse lenkene er. Derfor er det særdeles viktig å skaffe seg nyttige samarbeidspartnere i et lenkeøyemed. Produserer du markedsmateriell for en aktør? Be dem fortelle om det på sine nettsider. Leverer dere anleggutstyr til en entrepenør? Spør pent om en liten anbefaling på deres digitale flater.
Poenget her er at alle samarbeidspartnere og fornøyde kunder dere har som bedrift relativt enkelt kan bli en ressurs utover det rent formelle i kjøps-/salgsøyeblikket. Og hvis man tror det bare er å lenke til nettsiden på en drøss av døde nettsider, irrelevante og useriøse aktører og liknende, og med dette oppnå gode resultater, tar man grundig feil. Også her har Google en intelligens man bør slutte å la seg overraske over. Blir du avslørt med “plantede” lenker på ikke-godkjente nettsteder, vil det føre til potensiell svartelisting, dårligere rangering og liknende veldig fort. Vær seriøs, gjør et grundig arbeid og spør dine samarbeidspartnere om gjensidig lenkedeling.
Når det gjelder lenkedeling er også sosiale medier et veldig effektivt medium. Ved å skape engasjerende innhold som blir delt hyppig i sosiale medier, fører dette også til en veldig intenst og effektiv lenkedeling fra utrolig mange unike brukere. Dette er musikk i Googles ører, og er utelukkende positivt for din SEO-rangering.
Har du noen spørsmål om SEO? Våre rådgivere har lang erfaring med SEO og vet hva som kreves for å holde seg oppdatert. Kontakt oss for en liten prat og analyse av nettsiden.