Slik setter du opp din YouTube merkevarekonto
Kategori: Google-annonsering
Sist endret: 28. september 2022
Kategori: Google-annonsering
Sist endret: 28. september 2022
YouTube er Norges største kommersielle TV-kanal blant alle under 45 år. I disse tider hvor de tradisjonelle TV-kanalene sliter mer og mer med å nå ut til målgruppene under 45 år blir YouTube et stadig mer attraktivt annonsemedium. Men om du skal lykkes med YouTube-annonseringen er det en rekke ting det er viktig å tenke på. Det første du må gjøre er å sette opp en merkevarekonto.
I dette blogginnlegget viser vi deg hvordan du bør sette opp YouTube-kanalen til bedriften din for få mest mulig effekt av videoannonsering på YouTube.
Første skritt på veien mot vellykket YouTube-annonsering er at du må ha en YouTube-kanal. I denne artikkelen går vi gjennom alt du bør sjekke på YouTube-kanalen din slik at den blir best mulig klargjort for annonsering. Nederst på siden finner du en sjekkliste du kan bruke for å se om du har husket på alt.
Det finnes to forskjellige typer YouTube-kanaler: personlige kanaler og bedriftskanaler. Hovedforskjellen er at personlige kanaler er nettopp det – personlige – og kan kun administreres fra din personlige Google-konto, mens bedriftskanalene er knyttet til en YouTube merkevarekonto som flere personer kan administrere sammen.
I en bedrift er det gjerne flere som skal jobbe sammen om YouTube-kanalen, og man benytter ofte eksterne byråer til for eksempel annonsering. Derfor må YouTube-kanalen deres altså være tilknyttet en merkevarekonto.
Slik oppretter du en ny merkevarekonto
Her kan du sjekke om kanalen din allerede er koblet til en merkevarekonto
Slik endrer du den personlige kanalen din til en merkevarekonto
Når du skal sette opp YouTube-merkevarekontoen din er det viktig å vise frem merkevareidentiteten til bedriften din. Dette for at de som ser videoannonsene dine og besøker kanalen kjenner igjen bedriftens uttrykk. Vi vil derfor her gå gjennom hvilke muligheter som er tilgjengelig og hva du må gjøre for å utnytte disse best mulig.
Last opp et kanalikon som viser hvem du er. Dette kan ses på som “profilbildet” til kanalen din, og det er ofte lurt å bruke logoen din her. Kanalikonet skal være i størrelse 800 x 800 piksler. Bruk et firkantet eller rundt bilde (JPG, GIF, BMP eller PNG) som også ser bra ut i størrelsen 98 x 98 piksler.
Kanalgrafikk vises som et banner øverst på YouTube-siden din. Du kan bruke denne grafikken til merkevarebygging for kanalen din, og for å gi siden et unikt preg og utseende. Anbefalt størrelse på bildet bør være 2560x1440. Dette bildet kan bli beskåret automatisk avhengig av hvor det blir vist, og det kan også bli vist i forskjellige størrelser. Dette må du ta hensyn til når du lager bildet, og Google har laget en mal som er veldig grei å bruke.
Kanaltraileren er en film som vises automatisk til nye seere. Bruk kanaltrailer for å presentere kanalen din til nye seere. Forsøk å holde traileren så kort og engasjerende som mulig. Fortell om hva seerne kan forvente seg å finne av innhold på kanalen din, og oppfordre dem til å abonnere.
Kanalbeskrivelsen vises i infofanen og skal gi seerne dine en kort beskrivelse av hva de kan forvente å finne av innhold på kanalen din. Du kan også bruke dette feltet til å fortelle kort om firmaet ditt. Du kan bruke inntil 1000 tegn i kanalbeskrivelsen. I tillegg til kanalbeskrivelsen kan du også organisere videoinnholdet ditt slik du ønsker å vise det til publikummet ditt.
Er din YouTube-kanal klar for videoannonsering? Her er en kort sjekkliste:
Hvis du kan svare ja på alle spørsmålene, er du godt forberedt til å starte med YouTube videoannonsering via Google Ads.
Trenger du hjelp til å komme i gang? Vi bistår deg med rådgiving, eller så kan vi sette opp merkevarekontoen for deg. Kontakt oss for en uforpliktende prat.