Bakgrunn
Da Enklere Valg startet samarbeidet med Dun of Norway i april 2019, hadde de 5 fysiske butikker og en nettbutikk. Mesteparten av omsetningen fikk de fra de fysiske butikkene. Bedriften hadde planer om å ekspandere fra 5 til 15 fysiske butikker i Norge, samtidig som de ønsket å øke omsetningen i nettbutikken. Vårt oppdrag var å hjelpe dem med å øke salget i nettbutikken.
Løsningsforslag og gjennomføring
Sammen med kunden brøt vi ned oppdraget vårt til et konkret forretningsmål og et markedsføringsmål. Forretningsmålet ble definert til å etablere nettbutikken som en viktig inntektskilde. Markedsføringsmålet ble å øke salget og skape lønnsom vekst i nettbutikken. Sammen med kunden ble vi enige om at målet med Google-annonseringen var å maksimere inntektene innenfor et gitt ROAS-krav.
Resultat
I 2019 hadde de fysiske butikkene til Dun of Norway størsteparten av omsetningen, men nå er nettbutikken for lengst blitt den største inntektskilden.
På grunn av de gode resultatene har kunden kunnet utvide raskere enn planlagt. De har blant annet investert i et nytt og større lager for å møte den økte etterspørselen. Hele ledelsen tenker nå digitalt og har skiftet fokus fra tradisjonell kjededrift til en komplett omni-kanal.
Dun of Norway har ikke lenger en plan om å vokse i antall fysiske butikker, men satser på få butikker som er strategisk plassert i befolkningstette områder – for å støtte nettbutikken.
De gode resultatene Enklere Valg har skapt for Dun of Norway frigjør tid og midler til å utforske nye strategier for å styrke merkevaren. Kunden er raskt ute med å teste nye produkter fra Google.
Gjennom sin digitale transformasjon har kunden sett en betydelig forandring av kundemassen. Tidligere var den typiske kunden godt voksne mennesker over 60 år. I dag er det like mange i familiesegmentet og blant de som etablerer seg. Dette har igjen sørget for nye forretningsområder, som produkter rettet mot barn og småbarnsforeldre.
Trenger du bistand til en effektiv markedsstrategi?
Enklere Valg har bred erfaring fra det meste innen markedsføring – annonsering på sosiale medier, Google Ads, Google Performance Max, YouTube-markedsføring og innholdsmarkedsføring. Ta kontakt med en av våre rådgivere for mer informasjon.