Alt du må vite om Performance Max

forfatter

camilla

Kategori: Annonsering

Sist endret: 18. november 2022

forfatter

Sist endret: 18. november 2022

Performance Max har lenge vært en mye omdiskutert annonsenyhet. Nyheten kom i slutten av 2021, men da hadde vi som Premier Google Partner allerede hatt tilgang til produktet som beta i over ett år. I sommer satt vi opp Performance Max-kampanjer for kundene våre Jenssen Turbuss og Dun Of Norway. Vi tror du vil bli overrasket over resultatene!

52% flere leads og reduserte annonsekostnader

Resultatene til Jenssen Turbuss ble bedre enn vi kunne håpe på. De første 6 ukene Performance Max-kampanjen kjørte, genererte den over to tredjedeler av alle leadsene fra Google Ads. Under kampanjen fikk kunden generelt inn flere leads fra Google Ads, samtidig som annonsekostnadene også ble redusert med hele 15%.

Opplevde 70% økning i inntekter

Dun Of Norway opplevde også svært gode resultater fra sin PMax-kampanje. Fra juni til oktober genererte Performance Max-kampanjen nemlig 70% høyere inntekter enn Smart Shopping-kampanjen den erstattet gjorde året før.

Og utrolig nok – det gode resultatet gikk heller ikke på bekostning av ROAS (Return on advertising spend - avkastning på annonseringsutgifter).

Hva er egentlig Performance Max?

Kanskje har du hørt om det, eller kanskje ikke. Uansett har Performance Max vært mye omdiskutert, og det har vært knyttet usikkerhet til resultatene fra denne kampanjetypen.

Performance Max – eller PMax som vi også kaller det – er en ny måte å kjøpe annonser på tvers av alle flater i Google. Flere av kundene våre har opplevd en merkbar økning i resultatene etter å ha startet med PMax, ikke bare Jenssen Turbuss og Dun of Norway i eksemplene over.

Kanskje dette er noe for deg også?

100% fokus på forretningsmål

Performance Max fokuserer 100% på målene dine, og bruker maskinlæring til å automatisere budgivning, målretting, budskap og attribusjon for å optimalisere kampanjeresultatene dine.

Med PMax prioriteres dine spesifikke forretningsmål over alt annet, enten dette er å få mer salg i nettbutikk eller i fysisk butikk, en kombinasjon av dette (omni-kanal), eller rett og slett å få flere leads.

Annonser vises i alle Googles flater

Dette betyr at du i prinsipp kan nå ut til så godt som alle internettbrukere i hele verden. Annonsene kan vises på YouTube, i displaynettverket til Google, i Googles søkemotor, i Discover-feeden på Android-telefoner, på Gmail og i Google Maps. 

Når man tenker at hver enkelt av disse flatene har over 1 milliard unike brukere, er det massivt potensiale i Performance Max.

Skreddersyr annonsen i sanntid

Performance Max skreddersyr hver annonse i sanntid, til hver enkelt visning. Dette betyr at vi viser den kombinasjonen av tekst, bilder og video som gir aller størst sannsynlighet for akkurat den personen annonsen blir vist til, vil konvertere. 

I denne prosessen bruker vi mange ulike signaler, blant annet all kunnskap Google har om en spesifikk person. Dette inkluderer hva hun har søkt på tidligere, hva hun er interessert i, og hvor hun befinner seg. Denne informasjonen brukes til å bestemme hva annonsen bør inneholde i den spesifikke visningen.

Hvordan lykkes du i å annonsere med Performance Max?

Vår erfaring så langt kan kokes  ned til 5 tips for hvordan man skal lykkes med Performance Max.

1. Sett opp god konverteringssporing

PMax fokuserer 100% på å nå dine forretningsmål. Derfor er det ekstra viktig at konverteringssporingen din er riktig satt opp.

2. Lag godt annonsemateriell

Et godt annonsemateriell med mange og gode elementer er viktig for at maskinlæringen kan finne den aller beste kombinasjonen av tekst, bilde og video til hver enkelt annonsevisning. Vi anbefaler 5 bilder i hver av de tre formatene, 5 videoer, 1 kvadratisk og 1 rektangulær logo, 5 overskrifter, 5 lange overskrifter, 1 kort berskrivelse og 4 lange beskrivelser pr elementgruppe (elementene som kan settes sammen til en annonse). 

3. Ha et smart kampanjeoppsett

Performance Max bruker maskinlæring til alt, så det er viktig at du fórer maskinen med best mulig mat - shit in shit out. Sørg for å sette opp best mulig elementgrupper, målgruppesignaler, feeder, målsettinger osv. – alt dette er avgjørende faktorer for å lykkes.

4. Ha god tålmodighet

Gi maskinen litt slækk på å lære - du kan gjerne starte med å teste PMax parallelt med dine eksisterende kampanjer, men vent minst 4-6 uker før du analyserer resultatene.

5. Følg med på Google sine best practices

PMax er et nytt produkt som er i stadig utvikling, derfor er det ekstra viktig å hele tiden holde seg oppdatert på den til enhver tid best gjeldende practice.

Er du usikker på om Performance Max er noe for deg? Snakk med en rådgiver, så finner vi ut av det sammen.