5 viktige strategier for annonsering på nett
Kategori: Digital annonsering
Sist endret: 28. september 2022
Kategori: Digital annonsering
Sist endret: 28. september 2022
Betalt annonsering på nett kan være en effektiv måte å øke trafikken til din bedrifts nettside. Hvilke kanaler du bør annonsere i avhenger av hvem kundene dine er, hvilket marked du er i og hvilke typer produkter eller tjenester du tilbyr. Vi har laget en liste over de 5 strategiene vi mener er viktigst for å lykkes med en kostnadseffektiv og resultatrettet annonsering på nett.
Vi har laget en liste med 5 viktige strategier for å drive optimal annonsering på nett:
Det er bortkastet å drive masse trafikk til en nettside med mindre den er effektiv, brukervennlig og med et godt design.
Nettsider er ofte et første møte med bedrifter – sørg derfor for å gi et godt førsteinntrykk.
Nettsiden din bør ha et design som ser bra ut, og er enkelt å navigere seg rundt. Sannsynligheten øker nemlig for at besøkende blir værende på siden din lenger for å lese om produktene eller tjenestene dine. Da øker også sannsynligheten for at de vil handle hos akkurat deg!
Ett tips er å legge en klar plan for hva du vil besøkende skal gjøre på nettsiden din. Å øke trafikken inn til siden er litt for vagt. Det kan også by på utfordringer når du skal måle effekten av kampanjen underveis og evaluere effekten av annonsene i ettertid.
Legg en klar plan for hva du ønsker de besøkende skal foreta seg på nettsiden din.
Hvis du kun fokuserer på å få trafikk inn på nettsiden din, er dette lite spesifikt. Det vil dessuten by på utfordringer når du skal måle effekten av kampanjen underveis, og evaluere effekten av annonsene i ettertid.
Nettsiden og landingssiden din må være tilpasset og utformet i samsvar med målet ditt. Du kan måle effekten av annonseringen på nett underveis, slik at du kan gjøre nødvendige justeringer for videre optimalisering.
Det hjelper lite at nettsiden er brukervennlig og moderne dersom kunder ikke finner den. Å jobbe med innholdet ditt er svært viktig for å sikre at virksomheten din er synlig i søkemotorene som Google og Bing, spesielt når du kjører annonsering på nett. Disse sørger for at du blir funnet av de som aktivt søker etter det du selger. Da får du ofte en høyere konverteringsrate. Generelt vil dette si at de som kommer inn på nettsiden din gjennom Google ofte ender opp med å kjøpe noe sammenlignet med andre kanaler.
En liten del av arbeidet med SEO er å inkludere nøkkelord i tekstene dine på nettsiden som relaterer til produktene eller tjenestene dine. Om du gjør en grundig jobb, kan din side dukke opp høyt i søkeresultatene. For å finne de mest aktuelle nøkkelordene for deg, bør du foreta en søkeordsanalyse. Da kartlegger du hva potensielle kunder søker etter og hvilke søkeord de bruker. For at folk skal klikke seg inn må nøkkelordene brukes i en kontekst som er relevant for nettsiden din. Med godt SEO-arbeid – og å annonsere på nett – oppnå mer trafikk, generere flere leads og øke antall konverteringer.
Hvem ønsker du å treffe med annonsen din? En godt utarbeidet målgruppe er en forutsetning for effektiv annonsering på nett. Jo mer spisset produktene eller tjenestene dine er, desto viktigere er det å vite nøyaktig hvem du ønsker å nå. Målgruppen din bør utarbeidet tidlig i annonsestrategien. Det er jo de man ønsker å treffe som danner utgangspunktet for resten av kampanjen din.
Dette punktet bør derfor være klart før du skal velge annonsekanal og utforming av budskap.
En persona er en fiktiv representasjon av en målgruppe. Det er generaliserte karakterer som omfavner behov, mål og atferdsmønster hos potensielle eller eksisterende kunder av virksomheten. Personas vil gi et solid grunnlag for å utarbeide målgruppe, og vil hjelpe med å forstå kundene og deres interesser.
Betalt søk lar deg plassere annonser i søkemotorresultatene for spesifikke nøkkelord. Google står for over 90% av alle søk som gjøres i søkemotorer, og gjennom Google Ads kan du betale for å komme på toppen av søkeresultatene i søkemotoren.
Betalt søk fungerer som en auksjon. Du velger søkeord du vil rangere på, og konkurrerer mot andre annonsører om å plassere annonser i søkeresultatet for de valgte søkeordene.
En av fordelene med betalt søk er at du ikke betaler for annonsene dine med mindre noen trykker på dem. Du kaster altså ikke bort penger på folk som ikke er interessert i annonsene dine, men betaler for potensielle kunders interesse.
Dette gjør det desto viktigere at nettsiden din er lett å navigere seg rundt på, og besøkende finner det de trenger. Utslaget kan være positive ringvirkninger som kjøp og konverteringer. Ved å gjøre en god jobb med SEO på nettsiden din, samtidig som du annonserer på nett, har du enda større forutsetning for å vises i søkeresultatene.
Betalt søk er også en fin måte å nå ut til målgruppen din om du fortsatt er i en startfase med en SEO-strategi. De tre øverste betalte søk-annonsene får 46% av klikk i søkeresultatene på Google. Derfor er det ekstra viktig å jobbe mot en topp 3-plassering. Ved å samarbeide med noen om annonsering på nett, og jobbe aktivt med SEO, kan du få enda mer ut av pengene dine.
Annonsering på Google er godt egnet for etterspørselsmarkedsføring. Det betyr at du kan tilby kunden det personen aktivt etterspør og i tillegg sende vedkommende til den nettsiden som er mest relevant for det aktuelle søket.
Dersom du heller ønsker å tilby noe nytt, trenger du en push-kanal. og da kan Facebook Ads være et godt alternativ.
Annonsering på Facebook og Instagram er ypperlig for oppsøkende annonser. Da vises annonsene dine til potensielle kunder som i utgangspunktet ikke leter etter tjenestene eller produktene dine.
Det er imidlertid avgjørende at du tilpasser innholdet til annonsene dine til den kanalen du benytter, og målgruppen du ønsker å nå. En rådgiver kan hjelpe deg med å finne ut hvilke annonsemuligheter som passer deg og din bedrift best.
Facebook-annonsering er effektivt fordi nesten 70% av Norges befolkning bruker Facebook daglig. Annonsering på Facebook gir god innsikt i all relevant statistikk. Det gir deg også muligheten til å jobbe direkte mot målgruppen uten at du trenger å legge ut noe på bedriftssiden. Sett deg klare krav til hva du ønsker å få ut av kampanjen. Vil du bygge brandet ditt, eller øke salg? De to annonsetypene bygges opp ulikt, men kan være like effektive – bare på ulike måter.
Kort oppsummert er Facebook en svært effektiv salgskanal dersom du tilpasser kampanjen og bruker kanalen på riktig måte. Ta kontakt for tips og veiledning for hvordan lære å bruke verktøyet på en lønnsom måte.
Instagram eies av Facebook. Du kan altså annonsere på kanalen via annonsesystemet til Facebook. Det betyr imidlertid ikke at du skal kjøre de samme annonsene på begge kanaler. Instagram er en mer visuell plattform enn Facebook, og innholdet og annonseformatene bør formes deretter.
Instagram har flere ulike annonseringsmuligheter, og det kan være lurt å få hjelp av en rådgiver til å avdekke hvilke alternativer som gir best resultater for din bedrift.
Våre rådgivere har lang ekspertise i digital annonsering, og kan hjelpe deg med å lage en digital strategi som er tilpasset din bedrifts målgruppe. Kontakt oss for å ta en prat.