Betydningen av strukturert data for SEO
Kategori: Google-annonsering
Sist endret: 23. juni 2022
Kategori: Google-annonsering
Sist endret: 23. juni 2022
Mindre enn en tredjedel av alle nettsteder benytter seg av strukturert data. Det vil si at millioner av nettsteder går glipp av en rekke fordeler som du kan få ved å bruke strukturert data i søkemotoroptimalisering (SEO). Det er en tankevekker.
For å forstå hvorfor strukturerte data er såpass viktig for webutvikling, er det essensielt at du har kjennskap til hva det faktisk innebærer.
Enkelt forklart er strukturert datakode skrevet i et bestemt format som gjør det mulig for søkemotorer å enkelt lese og forstå innholdet. Via strukturert data kan du supplere Google med detaljert informasjon om hver side av nettstedet ditt, som Google deretter bruker til å lage «rike snutter» eller «rike resultat» (på engelsk kalt «rich snippets/results»). Disse gjør at søkeresultatene gir et tydelig og detaljert innblikk i innholdet på sidene dine.
Data struktureres ved hjelp av schema, selve vokabularet til markup-koden, og likner på "bokser" som dataene kan tilføyes i. Det finnes en rekke ulike schema, hvorav noen av de mest populære er Organization, Person, Article, How-To, Restaurant, Product, Book, Movie, Event, Recipe, og Place. Opptil flere schema kan benyttes for å beskrive et objekt. Eksempelvis kan «Person» vise til en person som i tillegg også kan ha «title» og «address»-schema i markup-koden for en mer fullstendig beskrivelse.
Det finnes tre primære formater for koding av schema, og til tross for at søkemotorer kan lese alle tre anbefaler Google JSON-lD (Javascript Object Notation for Linked Data). Dette formatet gjentar informasjonen som allerede finnes i header og/eller body på en side ved hjelp av et skript.
Google har tidligere uttalt at strukturert data ikke tas hensyn til i deres søkealgoritme for rangering. I nyere tid har de derimot endret ståsted og informert at strukturert data bistår søkemotoren med å forstå «hensikten med en nettside, som dermed muliggjør spesielle søkeresultat og forbedringer». Relevans og innhold påvirker med andre ord rangering.
Ettersom schema-markup gjør det enklere for Googles søkemotor å forstå hva som er på nettsiden din, er det vel ikke noen tvil om at det også vil ha en indirekte påvirkning på sidens rangering i søkeresultatene. For å underbygge denne påstanden har forskning vist at nettsider som benytter seg av strukturert data rangerer opptil fire ganger høyere i søkeresultat enn de som ikke tar i bruk dette. Selv om det selvsagt er vanskelig å påvise nøyaktig hvor stor innvirkning scheme-markup har, er det åpenbart en viss korrelasjon.
Roger Rosbach, daglig leder av Mediebyrået Enklere Valg AS, understreker betydningen av strukturert data for SEO framover: «Med framtidens søkesett og teknologi i tankene går vi fra rene søkeord til hele setninger. Se for eksempel hvordan Google Home fungerer. Der vil du spørre Google hvor du kan kjøpe en grill eller hva som er markedets beste vaskemaskin fullt ut, uten å bruke korte søkeord. Det er derfor ekstremt viktig at Google og andre søkemotorer forstår innholdet på ditt nettsted."
De spesielle/unike funksjonene og søkeforbedringene som Google refererer til ovenfor er blant annet utvalgte detaljresultater, miniatyrbilder i større format, overskriftstekst og “top stories carousels”. Alle disse er kun tilgjengelig via strukturert data og bidrar til at oppføringen din skiller seg ut.
En annen viktig fordel med schema-markup er at oppføringen din vil være mer nyttig for potensielle besøkende, noe som skaper en bedre brukeropplevelse. Har du for eksempel en nettbutikk, vil din markup kunne liste et produkt med tilhørende informasjon som beskrivelse, pris, bestillingsdetaljer og kontaktnummer. Med schema-markup kan du øke klikkfrekvensen, som igjen kan ha betydning for din rangering.
Strukturert data er så mye mer enn å bake inn noen kodesnutter, og Google har gitt klare instrukser om å følge deres retningslinjer for å bli inkludert i søkeresultatene. Om du har en nettside som ikke følger disse, risikerer du at Google tar affære. Det kan føre til at nettstedet ditt blir derangert fram til du retter opp i feilene. I mellomtiden kan du miste mye potensiell trafikk og salg. Det lønner seg derfor å få schema-markup utført av profesjonelle som har både nødvendig verktøy og kunnskap til å gjøre det riktig med en gang.
Kontakt oss gjerne for en hyggelig fagprat.
Simen Riisa: 400 594 71 / simen@enklerevalg.no
Andreas Høyer: 918 45 945 / andreas@enklerevalg.no