Core Web Vitals – hva er det og hva må du gjøre med det?
Kategori: Design & programmering
Sist endret: 24. juni 2022
Kategori: Design & programmering
Sist endret: 24. juni 2022
I fjor innførte Google en stor oppdatering i søk-algoritmen som kalles Page Experience algorithm. Den hadde mye å si for hvordan nettsider blir vurdert for sin søkemotoroptimalisering, eller SEO – og kalles også Core Web Vitals.
Hvorfor er dette viktig for deg? Studier har vist at en nettbutikk som får God score på alle tre faktorer innen Core Web Vitals har 24% mindre sjanse for å bli forlatt uten at brukeren har foretatt seg noe på siden. Det finnes også konkrete studier som viser at bounce-raten øker med 32% når lastetiden går fra 1 til 3 sekunder.
Sideopplevelsen kommer til å vurderes i forbindelse med rangering av søkeresultatene til organiske søk. Du som har jobbet med SEO en stund har nok fått med deg at brukeropplevelsen er viktig når Google vurderer et nettsted, og nå blir dette satt i et tydeligere system med konkrete kriterier som må være på plass for at siden skal kunne få en god score.
Det er viktig å sørge for at nettsiden din er optimert for Core Web Vitals. Dette innebærer optimalisert hastighet, interaktivitet og stabilitet. Nå skal vi gå nærmere inn på de tre faktorene som spiller inn på Core Web Vitals:
LCP måler lastetiden for sidens innhold, som regel et headerbilde eller en video. Her bør siden ikke trenge mer enn 2,5 sekunder på å laste inn.
FID vurderer hvor lang tid det tar for en side å bli interaktiv, dvs. hvor kjapt den responderer på en brukeraktivitet (som for eksempel å klikke på en lenke eller fylle ut et skjema). For å score bra på dette punktet, skal siden respondere før det er gått 100 millisekunder.
CLS måler sidens stabilitet, dvs. hvorvidt det er elementer og visuelt innhold på siden som flytter på seg under lastingen. Dette påvirker brukervennligheten hvis for eksempel Bestill-knappen flytter på seg før brukeren trykker på den. Jo lavere score du får her, desto mer stabil er layouten på siden. En god score ligger på under 0.1.
I Google Search Console kan du se en rapport som heter Sideresultater.
I rapporten får du en konkret tilbakemelding på hvordan sideopplevelsen er på hver URL på nettstedet ditt. Google gir en score som enten er "God", "Må forbedres"eller "Dårlig".
Har du fått en dårlig score på Core Web Vitals-vurderingen din? Enklere Valg er et fullservice byrå med inhouse utvikleravdeling som har mye erfaring å optimere nettsider for Googles page experience. Kontakt oss hvis du trenger hjelp med å optimalisere brukerens sideopplevelse.